Search
Close this search box.

#TripReport: Air India Business Class 787

Denne siden kan inneholde linker til våre partnere. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene.

Trip report

"Er Air India - Et av Star Alliance Dårligste flyselskap?"

✈ Flyselskap: Air India (B787)

🗓 April 2023

💺 Kabinklasse: Business class

🛫 Avreise: København 🇩🇰 

🎯 Destinasjon: New Delhi 🇮🇳

💯 Antall poeng: 82.500 + CT

💰 Skatter & avgifter: Kr 1.250,-

(Reisens sluttdestinasjon Seoul)

 

Skribent:

Marcus Fritz

Flyplass opplevelse
3/5
Sete
2/5
Mat og drikke
1.5/5
Crew & Service
2/5
Underholdning (IFE)
1/5
Amenity kit
5/5

Total opplevelse

2.5/5

Det har blitt mye klaging på Air Indias slitte kabiner gjennom årene. I 2022 ble det klart at TATA-konsernet og Singapore Airlines overtar, og planlegger å gjøre store endringer, inkludert nye kabiner og fly. Men mens vi venter på denne oppgraderingen: Hvordan er det å fly med Air India i dag?

3/5

CPH tilbyr som vanlig en rolig innsjekkingsopplevelse med dedikert business class-innsjekking. Personalet var korrekt, vennlig og effektivt. Vi fikk tilbud om å bruke CPH Express Fast Track, men valgte å gå til SAS Fast Track, da den er roligere og ligger ved siden av SAS-loungen.

Hvis du har Star Alliance Gold eller høyere nivå, kan du få tilgang til Gold-loungen. Denne gangen ble det servert blant annet pasta med pesto, som faktisk var det beste jeg har spist i denne loungen. Kaffebaren var åpen, og tidligere bemanningsproblemer skal være løst. Loungen tilbyr hvilerom, konferanserom, lyssprøyterom, et par datamaskiner med utskriftsmuligheter.

Etter loungen gikk vi gjennom passkontrollen, og ombordstigning begynte kort tid etter planlagt tid. Personalet ombordstigning prioriterte først noen passasjerer med rullestoler, noe som førte til at business class måtte vente en stund i gangen på veien inn til flyet. Ingen problemer, men det virket ikke helt gjennomtenkt.

2/5

På Air Indias 787 har de en eldre 2-2-2 setekonfigurasjon. Det er fordeler og ulemper med dette. Fordelene er at setet føles romslig, og du får god benplass i den åpne og luftige kabinen. Ulempene inkluderer at det ikke føles veldig privat. På lengre flyreiser vil passasjerene ønske å legge setet flatt (flatbed). Hvis du har en vindussete, må du klatre over setekameraten din for å gå på toalettet.

Det er en knapp som løfter midtarmlenet omtrent 20 cm for litt mer personvern. Setet har strømuttak, USB A og leselampe.

Som vanlig på Dreamliner 787 kan vinduene dimmes elektronisk, men besetningen kontrollerer når de kan brukes. Med andre ord, hvis du vil lyse opp litt for å se ut, er dette ikke mulig under “natten” fordi besetningen har låst denne funksjonen. Du får 2 puter som er myke og luftige. Også teppet og lakenet er komfortable og av god størrelse.

1.5/5

Faktisk hadde jeg høye forventninger til maten om bord. Dessverre ble det en stor skuffelse. Før avgang fikk vi nylig åpnet champagne som smakte helt greit. Etter avgang kom det raskt en hel vogn med ulike drikkevarer. Ingen menyer ble delt ut. Du fikk valget “veg or non-veg”. De delte ut smørpopcorn og smør-ris-kaker. Vi bestilte kjøtt, altså non-vegetarian.

Dessverre var det samme kyllingen til forrett og hovedrett. Den var tørr og smakløs, så vi spiste ikke opp maten.

Dessertvognen ble trillet ut, og man kunne velge mellom ostekake og frukt. Fremdeles sulten valgte jeg begge deler. Ostekaken var absolutt det beste jeg spiste på flyturen.

Før landing ble det servert frokost, men med tanke på den tidligere kulinariske opplevelsen valgte jeg å sove i stedet…

2/5

Jeg rekker knapt å sette foten om bord i flyet før jeg blir strengt fortalt: “NO PHOTO”. Etter det ble jeg nok sett på som en “irriterende passasjer som vil ta bilder av maten”.

Besetningen virket ganske uinteressert i passasjerene, men de gikk noen runder i løpet av flyturen. Snacks som var tilgjengelige var det samme som ved ombordstigning, det vil si nøtter og smørpopcorn.

Toalettene var gode og ble holdt rene gjennom hele flyturen. Det var imidlertid bare såpe og vann tilgjengelig.

1/5

Dessverre er underholdningen om bord virkelig elendig. Faktisk kan jeg ikke komme på noe positivt i det hele tatt.

Skjermen er lavoppløst og har en helt ukalibrert berøringsskjermfunksjon som irriterte meg grenseløst. Det var nesten umulig å navigere rundt.

I stedet kan du bruke fjernkontrollen, som bare hadde litt tørket saus på seg.

Det dårlige utvalget av filmer og serier gjør at du mister interessen raskt. Andre funksjoner som for eksempel spill var ute av drift. Det som fungerte, var verdenskartet for å følge flyets rute til India.

Trenger jeg å si at det ikke var WiFi, og at det var dårlig kontakt i de elendige hodetelefonene?

5/5

Her kommer høydepunktet med en femstjerners opplevelse på reisen 🙂
Her gjør Air India virkelig en innsats med en veldig hyggelig kit og pyjamas. Alt rulles ut på en vogn med aviser, pyjamas i tre forskjellige størrelser og et hardt case amenity kit.

Innhold:

  • Tannbørste
  • Tannkrem
  • Munnskyllevann
  • Sovemaske
  • Sokker
  • Leppepomade
  • Ansiktsvann
  • Hudkrem
  • Penn

Pyjamasen med bukser og en langermet trøye er myk og passer faktisk også for oss større europeere.

Flyplass opplevelse

Sete

Mat & Drikke

Crew & Service

Underholdning (IFE)

Amenity-kit

Konklusjon

air india Business Class 787

👍

Det beste

En helt topp amenity kit og pyjamas som absolutt vil bli brukt på fremtidige reiser.

👎

Det dårligste

Svært skuffet over maten fra Air India, som etter min mening nesten var uspiselig…

Skribent:

Marcus Fritz

Flyplass opplevelse
3/5
Sete
2/5
Mat & Drikke
1.5/5
Crew & Service
2/5
Underholdning (IFE)
1/5
Amenity kit
5/5

Total opplevelse

2.5/5

Få med det siste tips!

Abonnér på vårt nyhetsbrev!

Flere nyheter?

Eurobonusguiden på instagram

 

Nysgjerrig på hvordan du kan holde deg oppdatert med aller siste nytt?
Bli også med Facebook gruppen for Eurobonusjegere hvor vi deler tips og triks.
Dersom du har noen gode tips selv – del de gjerne så vi sammen kan sørge for maksimal bonusopptjening. 

Innlegget kan inneholde lenker til tjenester hvor Eurobonusguiden.no mottar provisjon eller kompensasjon.
Dette er kostnadsfritt for deg som leser da det er tilbyder som evnt. vil betale kompensasjon for innlegget.
Provisjonen/kompensasjonen hjelper oss for kostnader til domene, serverkostnader og andre driftskostnader som er forbundet med denne siden.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste tips om bonusopptjening!