Annonse: Etter fem års utvikling ble den nye søkemotoren BusinessClass.com lansert i mars, og nå skal selskapet hente inn 30 millioner via Folkeinvest.no for å satse globalt. Bak BusinessClass.com står den norske gründeren Jason Eckhoff, kjent fra Restplass.no, som ønsker seg investorer med kunnskap om og interesse for premiumreiser.

Mange har kjent på frustrasjonen over dårlige søkemotorer når man er på jakt etter de beste prisene i First Class, Business Class og Premium Economy. Søkemotorer som Momondo, Skyscanner og norske Finn.no tilbyr søk etter disse klassene, men er i all hovedsak bygget med fokus på pris.

BusinessClass.com ble skapt fra en tanke om at når man skal kjøpe premiumprodukter så ønsker man mer informasjon.
Pris er alltid viktig, men faktorer som bonusprogram, flyselskap, seter, mat, drikke, wifi og underholdning er også avgjørende for mange. BusinessClass.com har derfor integrert blant annet bilder, video, setekart og annen informasjon i søkeresultatene.
Søkemotoren benytter egne algoritmer for å finne den beste balansen mellom kvalitet og pris – det som gir mest verdi for pengene. Brukerne kan også filtrere basert på egne preferanser.
For de fleste reiseruter vises også et estimat av hvor mange bonuspoeng man kan forvente å opptjene.

– Vi startet vår utvikling med å peke på hva vi selv ønsket oss av en søkemotor, men også hva som kan være relevant for “vanlige” reisende. Det finnes mye informasjon online, men det kan være en jungel for de som ikke er spesielt interesserte. Vi ønsker å nå bredden i premiumsegmentet og hjelpe flere med å ta gode valg, forteller Eckhoff.

Med seg på reisen har gründeren et team med lang erfaring, inkludert tidligere SAS-topp Eivind Roald som ble første eksterne investor i 2018. Han har blant annet hentet inn Henrik Hanevold med bakgrunn fra Singapore Airlines, og den britiske reisejournalisten Varun Sharma, kjent fra TV-programmet Inside Luxury Travel.

Målet er å dele innsikt og kunnskap på en brukervennlig måte. Fly- og hotellsøket er kjernen i BusinessClass.com, som støttes av redaksjonelt innhold inkludert anmeldelser, destinasjonsguider og nyheter.
– Pengene vi henter inn i denne emisjonen skal i all hovedsak øremerkes markedsføring internasjonalt. Samtidig er vi i denne runden opptatt av å få med oss investorer som også selv er erfarne reisende. Engasjerte og kompetente eiere betyr mye når man skal skape vekst i en satsing som BusinessClass.com.
Emisjonen åpnes onsdag 16. juni
Emisjonen ble åpnet på Folkeinvest.no onsdag 16. juni med et tak på kr 29 900 000. Godt over halvparten var allerede sikret i form av forhåndstegninger. Den største enkelte investeringen så langt er på 4,4 millioner, men minste tegning er satt så lavt som 5 000 kr.
– I denne runden ønsker vi å gå bredt ut for å få med et større antall investorer, og terskelen er derfor satt lavt.
Vi er spesielt interessert i investorer med interesse for reiser og erfaring som kan bli verdifull. BusinessClass.com er under kontinuerlig utvikling, og vi ser spesielt stor verdi i å få med engasjerte investorer, avslutter Eckhoff.
Les mer om emisjonen i BusinessClass.com finnes på Folkeinvest.no.
Saken er også omtalt i Finansavisen den 5. juni og du kan lese artikkelen her.