Teksten er oversatt ved hjelp av ChatGPT originalartikkelen finner du her.
SAS Diamond event i Stockholm 2024
Den 2. oktober 2024 sendte SAS ut invitasjoner per e-post til alle SAS diamant og pandion kunder
“We are happy to invite you, one of our most valued members, to an exclusive evening of conversation together with SAS CEO and EuroBonus representatives.
During the evening, CEO Anko van der Werff will share his vision for the future of SAS and you will be able to address questions to him and the rest of the team. Paul Verhagen, EVP & Chief Commercial Officer and Aron Backström, VP Product & Loyalty, will elaborate on EuroBonus first months in SkyTeam among other topics. Pia Herrera, Head of Media Relations Sweden will guide you through the evening”
Event date:
November 5, 2024
Place: Posthuset, Vasagatan, Stockholm.
Program for the evening:
18:00: Check-in
18:15: Latest news and conversation followed by mingle, finger food and drinks
21:00: Evening ends
Cost:
2,000 EuroBonus points / person
Tekst og bilde: Navid Ghannad & Marcus Fritz. Innholdet er fra arrangementet i Stockholm. Samme type arrangement vil bli holdt i Oslo og København senere høsten 2024.
Vil du se video fra arrangementet? Sjekk hendelsene på Instagram og klikk på highlights.
Pia Herrera, som er ansvarlig for mediekontakter, ønsker alle velkommen og fungerer som kveldens moderator.
Hvilke brukersteder aksepterer Amex/American Express?
Vi i EuroBonuguiden har laget en ny oversikt over hvilke brukersteder som aksepterer Amex i Norge (og noe i utlandet)!
Fra Anko van der Werff (CEO SAS)
Anko Van der Werf, administrerende direktør for SAS, innleder med å si at hensikten med kvelden er å komme nærmere kundene, lytte til deres synspunkter og finne ut hva SAS trenger å forbedre. Dette er tredje året Anko deltar på dette arrangementet. Første gang var det 250–300 plasser, som ble fylt opp på bare 30 minutter. Mye har skjedd siden den gang, og Anko uttrykker at dette er en fantastisk måte å skape kontakt med en gruppe som kanskje elsker SAS mer enn det ledelsen gjør 😊.
Anko forteller at han har bodd i Sverige i åtte år og har kjent til SAS siden barndommen. “Alle kjenner til SAS – det har eksistert så lenge,” sier han. Han nevner også at han nylig fikk se en meny fra 1964 og syntes det var fascinerende å se hvordan SAS den gang fløy rundt jorden.
En annen grunn til at SAS startet disse dialogmøtene er for å bevare nærheten til kundene, også i turbulente tider, som under pandemien og nå under rekonstruksjonen. SAS har mange suksesser å feire, som det nye partnerskapet med BRA og SAS-Lunar, samt at SAS i perioden 27. august til 5. november har vært Europas mest punktlige flyselskap tre måneder på rad.
Anko fremhever at det å drive et flyselskap er blant de mest utfordrende jobbene man kan ha. Å gjennomføre 800 punktlige avganger hver dag fra steder som Tokyo, Los Angeles, Svalbard og Gambia krever et enormt samarbeid. Han er svært stolt av SAS’ prestasjoner og sier at hver avdeling må fungere for at alt skal klaffe.
Selv om fremtiden ser lys ut for SAS, finnes det alltid eksterne faktorer som kan påvirke virksomheten. En krones endring i valutakursen innebærer en milliard i økte kostnader for SAS. Han påpeker at flyindustrien er vant til vanskelige tider og tilpasser seg raskt, og til tross for utfordringer som pandemi, drivstoffpriser og valutaforandringer har SAS overlevd og utviklet seg.
Anko understreker også at det lenge ble spekulert i at SAS skulle kjøpes opp av Lufthansa, så det var en overraskelse da det i stedet ble KLM/Air France. Det ryktes også at SAS skulle flytte all virksomhet til København, men partnerskapet med BRA viser at SAS har et sterkt engasjement i Sverige.
Han legger også vekt på kostnadsaspektet ved å ha to flyplasser i Stockholm. Swedavia har økt avgiftene på Arlanda for å subsidiere Bromma, der hver passasjer subsidieres med 550 kr fra skattebetalerne. Dette er ulogisk og skaper ineffektivitet, hvor reisende mellom Halmstad og Kiruna må bytte flyplass. SAS kobler nå Sverige sammen på en bedre måte og tilbyr for eksempel åtte daglige flygninger fra Gotland til 32 forskjellige destinasjoner – et bevis på at SAS fortsatt har en sterk forankring i Sverige.
Fra Aron Backström (Vice President Eurobonus)
Aron Backström forteller at EuroBonus nylig har gjennomgått store endringer. Prosessen med å bytte til Skyteam skulle ifølge dem ta 18 måneder, men SAS gjennomførte det på 9 måneder. Forhandlinger med alle flyselskapene innen Skyteam krevde mye arbeid, og de siste ukene jobbet 30–40 personer døgnet rundt for å få systemet til å fungere. Søndag morgen etter byttet fungerte 80 % av alt, inkludert lounger og billettutskrift, noe han er svært fornøyd med.
Moderatoren spør om kundenes reaksjoner, og Aron svarer at han er klar over at 20 % av funksjonene fortsatt trenger justering. Lounge-tilgang og partnere med EuroBonus mangler ennå, men han understreker at SAS jobber med å løse disse problemene. Allerede nå er det gjort 35 000 poengbestillinger via EuroBonus etter byttet.
Aron forteller også om SAS-kampanjen der en million poeng kan vinnes ved å fly med 15 selskaper innen Skyteam. Kampanjen har vekket stor interesse og skapt «buzz» i forum som Flyertalk. SAS har også vunnet Golden Loyalty Award for kampanjen «Destination Unknown» og var nominert blant topp tre for partnerskapet med Lunar.
Basert på tidligere kundedialoger har SAS innført muligheten for «same day rebooking», først offline i 2023 og nå også via appen. SAS har også opprettet en egen kundestøtte for diamantmedlemmer, som nå håndteres internt for høyere kvalitet. Aron forteller at SAS jobber med å forbedre tilbudet av varm mat og proteiner i loungene, og at tilfredsheten har økt til et all-time high (selv om han spøkefullt legger til at det tidligere tallet var ganske lavt).
SAS sin ambisjon er å redusere gapet innen Skyteam for EuroBonus-medlemmer og legger til at for eksempel Singapore Airlines vil gi lounge-tilgang fra neste uke og award-billetter fra våren 2025. De jobber også med en ny «awardfinder» som gjør det lettere å finne bonusplasser.
Aron nevner også SAS sitt partnerskap med Scandic. Scandic, som er ledende i sin bransje, har en stor hotellportefølje og investerer mye i sine anlegg. Samarbeidet betyr at poeng enkelt kan byttes mellom SAS og Scandic, og EuroBonus-diamantmedlemmer vil kunne statusmatche til et høyt nivå innen Scandic.
Han forteller også at Arlandas nåværende lounge ikke er optimalt plassert for passasjerer som flyr fra F-piren, men SAS har nå signert avtale for en ny lounge der, med mål om å åpne mellom januar og mars neste år.
Fra Paul Verhagen (EVP & Chief Commercial Officer at SAS)
Paul Verhagen forteller at store forbedringer er på vei når det gjelder opplevelsen ombord. Fra sommeren 2025 vil SAS innføre en ekte businessklasse innen Europa, inkludert intraskandinaviske flyvninger (dog ikke innenriksfly). Tidligere var SAS Plus det rette valget for rundt 10–12 år siden, men i dag ser ikke kundene samme verdi i produktet. Derfor innfører SAS nå en fullverdig businessklasse med blokkert midtsete, avskilt kabin med gardiner, oppgradert servering, fjernet pappbokser samt velkomstdrink og ordentlige bestikk. Paul påpeker at dette er en kompleks prosess som krever nøyaktighet fra IT, distribusjon og kommersiell side.
SAS har også startet med forhåndsbestilling av mat på langdistanseflyvninger. Dette er en vinn-vinn-situasjon for SAS, mannskapet og miljøet da det reduserer matsvinn. En av fem passasjerer bruker allerede tjenesten, og jo flere som forhåndsbestiller, desto flere retter kan tilbys. SAS håper å nå samme nivå som andre flyselskaper, der det er opptil fem til ti retter å velge mellom. De har også innført ekspressmåltider for passasjerer som vil spise raskt, spesielt på ruter fra østkysten av USA til Europa.
Paul nevner også at SAS ønsker å gjøre atmosfæren i kabinen mer ungdommelig og energirik, noe som innebærer visse endringer i fargevalget fra begynnelsen av neste år.
SAS Go vil også tilby gratis vann, kaffe og te på korte flyvninger. Når det gjelder wifi-tilkobling, har SAS vært inkonsekvent, men Paul forteller at SAS nå diskuterer med ulike leverandører og utforsker ny teknologi som muliggjør streaming.
De interkontinentale flyvningene fra København vokser, og SAS ser byen som sin “flagship hub.” Til sommeren 2027 vil SAS åpne en ny flaggskipslounge i fjerde etasje på Københavns flyplass med 40 % økt kapasitet og utsikt over hele flyplassen. Det kan også komme til å være et Diamond-område i loungen.
Annonse
Om uScore.no
- Visste du at alle privatpersoner i Norge har en egen kredittscore hos hvert kredittopplysningsbyrå?
- Visste du også at scoren din kan ha noe å si for hvordan du vurderes som kunde hos norske banker?
- uScore gir deg innsyn i egen kredittscore hos et av de største kredittopplysningebyråene i landet, samt at du får mulighet til å sammenligne deg med andre.
- Tjenesten er helt gratis.
Q&A-økten
Q&A:
Spørsmål: Kommer SAS til å innføre en lifetime-diamantnivå for lojale kunder som har fløyet med SAS i mange år? I fjor nevnte dere at en avgjørelse ville komme snart, men nå har det gått et år uten beskjed. Hvordan ser det ut med denne saken?
Aaron: Hele prosessen med å gå over til Skyteam har krevd enormt mye tid og ressurser, noe som dessverre har gjort at vi ikke har kunnet komme med en endelig beslutning om lifetime-diamantnivå. Vi jobber fortsatt med saken og vurderer ulike muligheter for å belønne langvarige og lojale kunder. Vi ser også på muligheten for å gjøre det enklere å oppnå og beholde diamantstatus for de som er nær ved å nå den. Et eksempel kan være å senke kravet med de siste 45 000 poengene mellom gull og diamant. Forhåpentligvis kan vi komme tilbake med et svar snart.
Spørsmål: Den nye loungen i F-piren på Arlanda – vil den erstatte den eksisterende loungen, eller blir det en ny lounge i tillegg til den gamle?
Aaron: Den nye loungen i F-piren er et tillegg og ikke en erstatning. Vi beholder den eksisterende loungen slik at reisende får tilgang til to lounger på Arlanda, noe vi håper vil forbedre opplevelsen og redusere trengsel. Vi forstår at dagens plassering av loungen ikke er optimal for reisende som skal fly fra F-piren, og målet er å skape en mer komfortabel løsning nær gaten.
Spørsmål: På Charles de Gaulle (CDG) i Paris virker det alltid kaotisk, og byttet av terminal har ikke hjulpet. Mangelen på lounge og den kompliserte innsjekkingsprosessen gjør det vanskelig for reisende å føle seg velkomne. Hvordan jobber SAS for å forbedre kundeopplevelsen der?
Aaron: Vi er klar over utfordringene på CDG og jobber aktivt for å forbedre situasjonen. SAS har startet forhandlinger om en tredjepartslounge i terminalen og håper å kunne presentere en løsning snart. Innsjekkingsprosessen er også noe vi diskuterer med våre partnere på CDG, men flyplassens kapasitet er en utfordring. Anko legger til at SAS ønsker å flytte til F-piren på CDG, noe som vil gjøre det enklere for våre reisende og gi oss nærmere tilgang til flere fasiliteter.
Spørsmål: Enkelte av SAS’ langdistansefly, som A330-flåten, begynner å føles gamle og slitne. Finnes det noen planer om å bytte ut eller oppgradere disse flyene?
Anko: Jeg forstår at noen kan oppleve A330-flåten som eldre, men jeg deler ikke helt den oppfatningen. A330 er fortsatt utmerkede fly for mange av våre langdistanseruter. SAS har to nye A350 på vei inn i flåten, men vi trenger også fly i ulike størrelser for å optimalisere våre ruter. Hvis vi kun brukte A350, ville vi kun hatt halvparten så mange destinasjoner som vi har i dag. Anko avslører også at SAS nylig var svært nær å fullføre et kjøp av enda en A330, men avtalen falt i siste sekund. Vi fortsetter å lete etter muligheter for å forbedre flåten.
Spørsmål: Vil SAS øke tilgangen til flere lounger for reisende, spesielt nå som dere skal innføre en businessklasse innen Europa? Lounger er viktige for kunder som reiser i premiumkabiner.
Aaron: Ettersom vi innfører businessklasse på våre Europaflyvninger, føler vi et behov for å tilby flere loungemuligheter for disse kundene. SAS jobber nå med å inngå avtaler med flere tredjepartslounger, noe vi håper vil forbedre kundeopplevelsen. Våre premiumreisende skal føle at de har tilgang til komfortable lounger også når de flyr innen Europa.
Spørsmål: Hva er SAS sitt syn på bærekraft, og hva er framtidsplanene for “conscious traveller”-programmet? Er dagens bagasjelapp alt som tilbys innen bærekraft for SAS?
Anko: Bærekraft er noe vi tar på alvor, men det er også frustrerende at mange sier de bryr seg om miljøet uten å være villige til å betale for det. SAS har introdusert insentiver hvor kunder som betaler for klimakompensasjon får ekstra EuroBonus-poeng, og vi har økt andelen som kompenserer fra 0,1 % til 1,5 %. Selv om dette er en stor økning, er den totale andelen fortsatt lav. SAS er i dag den nest største kjøperen av biodrivstoff i verden, etter KLM/Air France. Vi jobber også med elektrifisering og har et elektrisk fly med rundt 40 seter på vei inn – selv om kapasiteten er mindre, ser vi dette som et viktig steg mot bærekraftig flyvning.
Spørsmål: Hva skjer med reisende som har over 90 flygninger etter å ha nådd diamantnivå? Akkurat nå legger jeg alle flyvninger over 90 på andre flyselskaper. Finnes det planer om å tilby noe utover diamantstatus?
Aaron: Kanskje kommer det noe over diamantnivå, men vi snakker sjelden om det (her sikter han smilende til den eksklusive Pandion-nivåen). Vi har diskutert om det er på tide å innføre en Diamond Plus-status eller lignende for å belønne våre mest lojale reisende, men det er et pågående arbeid. Vi har identifisert et behov og håper å kunne tilby noe mer i fremtiden.
Spørsmål: Da SAS ble med i Skyteam, så vi et stort antall tilgjengelige bonusplasser. Men etter to uker forsvant nesten alle plassene. Hva skjedde?
Aaron: Det var ikke SAS som begrenset plassene. Det viste seg at en eller to av våre partnere ved en feil hadde gjort flere plasser tilgjengelige enn planlagt. SAS har fortsatt mange bonusplasser, og vi jobber kontinuerlig for å sikre flere muligheter for våre medlemmer, spesielt ettersom vi fortsatt legger til flere partnere, som Singapore Airlines.
Spørsmål: SAS-kampanjen “Friends with Benefits” vekket sterke reaksjoner. Hva var tanken bak denne kampanjen, og er dette en del av SAS’ nye merkevarestrategi?
Aaron: Kampanjen var en morsom måte å leke med ord og skille seg litt ut. Vi lo godt av konseptet da vi utviklet det, spesielt når man ser bildet med Anko og Scandics administrerende direktør sammen med navnet. Ja, dette er en del av vår nye merkevarebygging. Vi vil våge å være litt dristigere og prøve noe nytt. Å være litt frekk og ta sjanser er en del av vår identitet nå.
Spørsmål: SAS valgte å bli med i Skyteam, noe som har ført til kommentarer om at det er et “Scaryteam” for kunder som verdsetter premiumopplevelser. Hvordan ser SAS på dette valget, og hvordan vurderer dere Skyteams posisjon i flyindustrien?
Anko: Jeg har aldri egentlig kommentert det der med “Scaryteam,” men jeg vil påpeke at det er langt fra sannheten. Skyteam er et sterkt nettverk. Se på Delta – de har blitt kåret til det beste selskapet for forretningsreisende 15 år på rad, og nylig kom en liste over verdens ti mest punktlige selskaper hvor Skyteam hadde fem plasser, mens Star Alliance bare hadde én. Vi ser Skyteam som et verdifullt partnerskap for å kunne tilby en høykvalitets og pålitelig opplevelse. Anko spøker også om at “vi kan ikke være ‘friends with benefits’ med tyskerne – det er mer å hente hos nederlenderne!”
Mingling
Etter at Q&A var over, ble det mingling med drikke og litt fingermat.