Search
Close this search box.

Overgangen til SkyTeam: Q&A med EuroBonus sjefen Aron Backström

Denne siden kan inneholde linker til våre partnere. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene.

Vi er så heldige å bli invitert til SAS sitt hovedkontor i Solna, Stockholm, for et 30 minutters personlig intervju med selveste EuroBonus-sjefen Aron Backström (VP Loyalty & Head of EuroBonus). Temaet for intervjuet er allianseovergangen fra Star Alliance til SkyTeam den 1. september.

Marcus Fritz fra EuroBonusguiden tok med seg spørsmålene vi og våre medlemmer hadde og fløy fra København til Stockholm.

📲 Se reisen til på Instagram story @ EuroBonusguiden.

Vi har mottatt mange spørsmål fra våre medlemmer og lesere. Dessverre hadde vi kun 30 minutter til intervjuet, så det var ikke mulig å stille alle spørsmålene. Vi har derfor valgt ut de vi mener er viktigst. Hele intervjuet kan dere se her:

Husk å følg EuroBonusguidenYoutube!

Blir det flere bonusreiser som Destination Unknown?
Det er klart det blir flere, men akkurat nå har vi mye å gjøre med overgangen til SkyTeam. 

Når det gjelder verdi for bonuspoeng så er dette noe EuroBonus medlemmene i Skandinavia har mye fokus på og hvordan vi kan få mest mulig verdi for mine bonuspoeng? Mange har vært litt urolige for overgangen til SkyTeam og hvordan dette blir påvirket. Kan vi puste ut nå?
Jeg tror det. Vi går alltid inn i en forandring med at man vet hva vi har, og synes det er ganske bra, men vi vet ikke helt hva man får. Jeg tror og håper at vi har fjernet denne utryggheten i løpet av året som har gått, med at EuroBonus fremdeles eksisterer, medlemmene mister ikke poengene, det er ikke blitt noen devaluering av poengene eller forandringer i poeng-prislister.
Vi viser nå at vi faktisk går inn i SkyTeam med en gjeng med nye partnere hvor medlemmene kan bruke sine fordeler.
Jeg tror og håper at til alle de som ikke er betrygget allerede, blir det om en måned eller to, når de får sett hvordan dette fungerer.

Vil det være mulig å avbestille eller endre en allerede bestilt bonusreise med Star Alliance etter 1. september?
Ja, du kan alltid avbestille frem til 24 timer før avreise. Du kan også endre, men vi blir stengt ute fra Star Alliance sitt inventory på bonusreiser så fra og med 1. september kan du bare endre til en SkyTeam- eller SAS bonusreise, men ikke Star Alliance.  

Hva gjelder for avbestilling/endring av en påbegynt Star Alliance bonusreise?
Da kan du ikke endre slik som det er i dag.

Om det skjer noe under en påbegynt bonusreise f.eks. avbestilling/endring hvem sitt ansvar er det?
Det er flyselskapet du har booket med som skal finne en løsning på det. Jeg tror og vi setter krav til at våre partnere skal løse dette.

For øyeblikket havner reisende av og til i en vanskelig situasjon når en partner i Star Alliance endrer tider eller kansellerer fly før avreise. Noen ganger blir billetten helt kansellert. Man får selvfølgelig tilbake eventuell voucher, poeng og skatter, men blir ofte sittende igjen med andre utgifter som hotell og leiebil osv. Hva gjør SAS for å beskytte reisende slik at dette ikke skjer i SkyTeam?
Det er en hodepine og har vært det ganske lenge i Star Alliance. Min oppfatning er at de fleste selskaper håndterer dette på en god måte. Det gjør også vi (SAS) med disse gjestene. Vi behandler bonusbestillinger og ordinære bestillinger like sjenerøst i en EU-situasjon. Men det har vært ett, to, kanskje tre ulike selskaper i Star Alliance som i mine øyne ikke har hatt en så grei policy. Vi forsøker å unngå å havne i den situasjonen i SkyTeam, og vi har dette som et diskusjonspunkt med alle de nye partnerne. Vi prøver å samle så mange kontakter vi kan, slik at vi kan nå ut og komme i kontakt med ansatte i selskapene hvis noe oppstår. Jeg kan ikke garantere at det blir en helt feilfri opplevelse i fremtiden, men vi har forhåpninger om at det vil fungere bedre enn det har gjort tidligere.

Hvorfor innførte dere en “fire-dagers-regel”, det vil si at man tidligst kan bestille en poengreise fire dager frem i tid med Star Alliance bonusreiser? Er dette noe som vil gjelde også i SkyTeam?
Vi kommer til å fortsette med det i begynnelsen. Denne fire-dagersregelen er der for å skape en liten buffer når vi nå er på vei ut av Star Alliance og inn i SkyTeam, for å sikre at bestillingene er riktig behandlet, bekreftet og utstedt på riktig måte før vi sender vårt medlem opp i luften. Regelen skal fjernes så fort som mulig, så snart våre bookingsystemer er oppe og går, og vi merker at alt fungerer, skal vi fjerne denne regelen. Jeg tør ikke si en dato, men forhåpentligvis ikke for lenge.

For det folk har reagert på, som du sikkert vet, er at Lufthansa First Class er veldig vanskelig å bestille når man ikke får bestille nærmere avgang.
Jeg hører at det finnes noen omveier, så jeg håper at de fleste av våre engasjerte medlemmer som er ute etter disse First Class-billettene har klart å løse det. Men jeg hører og forstår problematikken, og det er ikke slik vi ønsker det.

Vi ser at SAS har publisert tabeller for poenginntjening på SAS, Air FranceKLM og et par andre SkyTeam-partnere. Når kommer en oversikt for alle flyselskapene på deres partnersider?
Veldig snart, jeg tror vi vil ha nesten alle klare i begynnelsen av neste uke.

SAS har bekreftet at det er mulig å bestille First Class med Garuda Indonesia, Saudia og China Eastern fra 1. september. Hvordan ser mulighetene ut for First Class med Air France, Korean Air og Xiamen Airlines?
Ja, de tre kommer vi ikke til å ha med fra starten. Dette er en diskusjon og en forhandlingssak med partneren naturligvis, og det er ofte gjensidig, så når vi ikke har noe First Class å tilby, får vi ikke nødvendigvis tilgang til deres First Class heller. Vi jobber med det og ser om vi kan løse det, men ingen garantier for at det kommer på plass.

Hvor mange seter blir frigitt fra de forskjellige selskapene i hver kabinklasse, og hvor mange dager før avreise?
Vanskelig å svare på og ikke supertransparant for oss ennå, det blir litt vent og se, og jeg synes selv det skal bli ekstremt spennende å gå inn i 1. september og se hvor mye kapasitet som finnes der, så vil vi lære etter hvert. Vi vet jo nøyaktig hvordan det har fungert i Star Alliance og hvilke selskaper som slipper når, og hvor mange seter – den logikken finnes jo også i ulike SkyTeam-flyselskaper, vi må bare lære oss den nå i løpet av høsten.

Hvilke bonusregler finnes i SkyTeam som vi må forholde oss til? Endring 24 timer før avreise, maks antall mellomlandinger, open-jaw, poengpris på enkeltreise og flyskatter. Hvordan skal vi tenke i overgangen til SkyTeam? Er det noe nytt vi må forholde oss til, regler som legges til eller fjernes?
Jeg tror faktisk ikke det, nei, men jeg tenker at det fungerer nok på samme måte som det har gjort historisk.

  • Dette er ikke en del av intervjuet, men bookingregler som finnes pr. d.d. er:
    Tillatt med endring inntil 24 timer før avreise.
    Max 8 legs.
    Open-Jaw er mulig. 
    Poengpris på en enkeltreise er 60% av en T/R.
    Og, “Fire dagers regelen” skal tas bort så fort som mulig. 

I dag er det maksimalt 24 timer for mellomlandinger. Har dere vurdert å tillate lengre mellomlandinger for å øke tilgjengeligheten?
Jeg vet faktisk ikke om vi har vurdert det, spontant synes jeg det høres ut som en god idé, spørsmålet er hvordan vi skal vise det online bare, for å unngå for mange treff. Men den der tar jeg gjerne med meg, det høres fornuftig ut i mine ører.

Er det mulig å oppgradere på SkyTeam-reiser med bonuspoeng, slik man kan i Star Alliance?
På papiret kunne du det i Star Alliance. Når du regnet hvor mange oppgraderinger som faktisk gikk gjennom, var antallet veldig, veldig lavt. Den muligheten finnes ikke i SkyTeam, vi får se om den kommer fremover, men ikke i utgangspunktet.

Hvis du i dag har SkyTeam Elite Plus, tilbyr enkelte SkyTeam-flyselskaper 1 gratis innsjekket bagasje selv på Light-billetter. Er dette noe SAS også vil gjøre?
Nei, det kommer vi ikke til å gjøre. Vi vil beholde de samme reglene som i dag. En “Go Lite” er helt strippet, og det er nettopp derfor vi vil ha et prispunkt, en billettype som ikke inneholder noe. Da er det så få statusfordeler som mulig, det gir nesten ingen EuroBonus-poeng, ingen bagasje osv. Dette har vi for å kunne konkurrere med lavprisselskapene naturligvis.

SkyTeam har over 750 lounger. Er det slik at vi som reiser i Business/First eller Economy og har gullkort, automatisk har tilgang til ALLE disse når vi reiser med en SkyTeam-partner?

Ikke nødvendigvis, i SkyTeam styres det av det opererende flyselskapet, så lounge-tilbudet du har på en bestemt flyplass avhenger av hvilket selskap du reiser med, så man må være litt forsiktig. Det finnes en ganske god lounge-finder på SkyTeams hjemmeside. Vi gjør også noen forbedringer for våre kunder for å gjøre det lettere. For det blir jo et lite puslespill med loungene nå, det vil ikke være de samme loungene 31. august som 1. september, så vi får nå i neste versjon av SAS-appen at du når du klikker på din bestilling, kan se om du har lounge-tilgang eller ikke, og hvis du har det, forteller vi hvor loungen ligger, slik at du skal slippe å gjette og finne noen å spørre.

I dag kan man bruke poeng på andre partnerflyselskaper som Etihad. Og her om dagen, faktisk denne uken, gikk dere ut med at dere har inngått avtale med blant annet Singapore Airlines, er det bare for å tjene poeng?

Fra og med 1. september vil det bare være for å tjene poeng. Målet er å bygge ut dette samarbeidet, så vi kommer til å få fordeler, lounge-tilgang forhåpentligvis også fra 1. september, ellers kommer det i løpet av høsten, og vi skal få poengbruken på plass igjen. Det er en helt ny IT-integrasjon som må gjøres siden vi ikke lenger kan kommunisere med hverandre via Star Alliance, så vi må prioritere det etter SkyTeam-implementeringen. Men tidlig neste år, til våren, håper jeg det er på plass med mulighet for å bruke poeng.

For nå har dere en sjanse til å sette en egen prisliste som dere har på Etihad?

Nettopp, for nå er vi ikke lenger styrt av Star Alliance-regler, vi kan finne en teknisk løsning som fungerer for oss som blir bra.

Kan man tenke seg noe sånt på Thai Airways også?
Man skal aldri si aldri, men Thai er nok mindre sannsynlig, vil jeg si. Det ser man jo som følger av bransjen, at vi har avsluttet codeshare-samarbeidet, og det sier jo noe om hvilken retning forholdet går. Men vi er i partnerskapsdialoger og har som mål å tette gap i nettverket med partnerskap. Vi kan ikke si noe navn før det er klart, men jeg håper vi har flere selskaper med snart.

Vi hører rykter om SAS Business Class innen Europa, er dette noe som er på gang?
Det er vel et spennende rykte. Hvis man ser på vårt Plus-produkt, er det jo litt uvanlig i hele bransjen. Er det en økonomibillett, eller er det en business? Eller er det noe midt imellom som ingen helt forstår? Når vi blir et mer internasjonalt selskap og skal fange opp flere reisende fra Europa og USA osv., blir det viktig at porteføljen er tydelig slik at man forstår. Så vi tenker mye på dette og har vel ingenting å annonsere i dag, men det er nok sikkert noe vi kan snakke mer om til høsten, tenker jeg.

Jobber SAS med å åpne en ny rute til Costa Rica?
Jeg vet ikke, ærlig talt, det er mine kolleger på network som håndterer det. Generelt kan man si at vi ser interkontinentale og langdistanseflyvninger som et potensielt vekstområde for oss, og jeg tror vi vil ha mange kule nyheter i løpet av det kommende året, men om Costa Rica er en av dem tør jeg ikke si.

Sør-Amerika er det lenge siden SAS har hatt en flyvning til så at jeg tror mange hadde likt en destinasjon som er litt mer eksotisk.

Når vi snakket om Sør- og sentral Amerika så flyr vi til Atlanta nå, så vi har plutselig Sør- og sentral Amerika som et one-stop produkt fra København som vi ikke kunne tilby tidligere. Det er et eksempel på hvordan SkyTeam forbedrer produktet i vårt nettverk.

Kommer SAS til å fly til Bangkok hele året?
Kanskje, men samtidig prøver vi å tilpasse sesongene så mye som mulig, og Bangkok er jo attraktiv i så måte, ettersom høysesongen er om vinteren når det er lavsesong på USA- og andre ruter, så jeg er ikke helt sikker på at den blir helårsrute.

Vi takker SAS for invitasjonen og svar på spørsmålene! Vi følger spent overgangen og reisen til SAS inn i SkyTeam! 

Få med det siste tips!

Abonnér på vårt nyhetsbrev!

Flere nyheter?

Eurobonusguiden på instagram

 

Nysgjerrig på hvordan du kan holde deg oppdatert med aller siste nytt?
Bli også med Facebook gruppen for Eurobonusjegere hvor vi deler tips og triks.
Dersom du har noen gode tips selv – del de gjerne så vi sammen kan sørge for maksimal bonusopptjening. 

Innlegget kan inneholde lenker til tjenester hvor Eurobonusguiden.no mottar provisjon eller kompensasjon.
Dette er kostnadsfritt for deg som leser da det er tilbyder som evnt. vil betale kompensasjon for innlegget.
Provisjonen/kompensasjonen hjelper oss for kostnader til domene, serverkostnader og andre driftskostnader som er forbundet med denne siden.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste tips om bonusopptjening!