Trip report
"Bilder av ender"
Flyselskap: Lufthansa (747)
Dec 2023
Kabinklasse: First
Avreise: CPH (via FRA)
Destinasjon: ORD
Antall poeng: 87500 + CT
Skatter & avgifter: 2080kr
Skribent:
Marcus Fritz
Total opplevelse
Å booke Lufthansa’s førsteklasse med EuroBonus-poeng er fullt mulig, opp til 7 seter. Haken er at du bare kan booke noen dager før avreise. Takket være Awardfares kunne jeg sette opp en varsling og fikk en e-post når plassen ble tilgjengelig. Jeg ringte deretter SAS Amex-linjen (Tlf. 64 81 60 99) og booket reisen. Hjemreisen ble booket med United (Business Class). To dager senere fikk jeg en ny e-post om at også hjemreisen også var tilgjengelig i First. Det koster kun 150 SEK for å endre bookingen via SAS og du kan kun endre reisen inntil 24 timer før utreisens start. MEN, hvordan er det egentlig å fly den gode gamle 747’en?
Slik finner du billetter i First Class ved hjelp av Awardfares
- Skaff deg Awardfares (minst Gull) – Du får 20% rabatt via denne siden .
- Velg SAS EuroBonus Under “Cabin” trykker du på “First Only”.
- Hvis du ikke velger destinasjon, får du opp de fleste First-klassene som kan bookes med EuroBonus-poeng.
(Merk at når du ikke søker på destinasjon selv er dette kun reiser som andre har søkt på tidligere) - Hvis du ønsker å oppleve “The First Class Terminal” i Frankfurt, skriv FRA i “from” eller “to” for å sortere resultatene.
Husk at billettene med Lufthansa First blir tilgjengelige tidligst 14 dager før, men ofte bare 1-4 dager før avgang.
Vil du vite hvor du kan reise med Lufthansa First Class? Les mer nederst i artikkelen.
Jeg ankom til FRA med Lufthansa Business fra CPH. Vi fikk en remote gate, det vil si at flyet parkerte en bit fra terminalen. Resten av passasjerene ble hentet med buss, mens jeg og en annen passasjer ble kjørt til terminalen med en Lufthansa “Limo”.
Deretter fulgte en merkelig prosedyre, der jeg måtte gå gjennom bagasjeavdelingen og tollen og deretter forlate terminalen helt. Heldigvis hadde sjåføren forklart hvordan jeg skulle gå, for det var TOTALT ulogisk; jeg måtte gå ut til veien, svinge til venstre, passere røykende taxiførere og fortsette rett frem i noen minutter før jeg krysset veien (uten fotgjengerovergang) for å komme til First Class Terminal (FCT).
FIRST CLASS TERMINAL
Når jeg først kom dit, var det bare å ta heisen opp til lobbyen, der personalet sto med håndholdte enheter for å ha full kontroll på alle passasjerene. Jeg leverte passet, og personalet ordnet innsjekkingen for meg. Før jeg fikk komme inn i loungen, ble det gjort en privat sikkerhetskontroll som var ekstra grundig siden jeg skulle til USA. Men alt ble gjort med litt finesse, for eksempel fikk jeg sette meg i en skinnstol, og personalet tok av meg skoene for å ta prøver fra sokkene mine for å teste for sprengstoff. De beklaget de strenge reglene for USA-reisende, og personalet pakket ned datamaskinen min for meg etter at den var kontrollert.
Etter sikkerhetskontrollen ble jeg sluppet inn i loungen og tildelt en personlig “vert” som viste meg rundt. Verten beklaget at loungen var full av folk, men forsikret meg om at de fleste ville dra om en time, og det ville roe seg ned. Derfor valgte jeg å starte med et langt bad siden denne loungen har bad med badekar. Jeg ba verten om et glass champagne og en cola. Verten leverte drikke og også min FCT Lufthansa badeand.
Etter et hyggelig langt bad flyttet jeg over til restauranten og bestilte en wienerschnitzel med poteter og dessert. Maten smakte utmerket, med ekstra pluss for desserten.
Deretter gikk jeg over til baren som arrangerte en liten whiskyprøvesmaking, med blant annet Hibiki og Nikka. Etter denne festen ble det hvile i en “vågestol” som gynget en til søvn. Loungen har også rom med ekte senger for de som vil ligge ned og hvile. Når det var tid for boarding, ble jeg og en annen passasjer hentet. Loungens vert fulgte oss ned med heisen, og det ble gjennomført ytterligere en kontroll av pass og boardingkort før vi fikk plass i en hyggelig Porsche Panamera som kjørte oss til flyet. First class-passasjerene hadde en egen bro, og sjåføren overleverte oss til besetningen her.
Flyet var en Boeing 747-800 og kalles “Queen of the Skies”. Innredningen føltes ganske gammeldags, men likevel elegant.
Dette flyet er utstyrt med følgende setekonfigurasjon:
8 First Class
80 Business Class
32 Premium Economy Class
244 Economy Class
Førsteklassekabinen er lengst fremme på nedre dekk i 747, og det var ganske spennende å sitte foran pilotene.
Veggene i First Class er dekket med lyst mykt stoff. Hver passasjer fikk en ekte rose ved sin plass, og det var rikelig med lagringsplass, både overhead og i ens ottoman (den lille sittepuffen foran føttene). Det var også små lommer langs vinduene, men dessverre var det bare plass til for eksempel hodetelefoner der.
Det er virkelig mange justeringsmuligheter på denne stolen, men de er ikke helt logiske, så jeg måtte justere en del på kontrollene før det ble bra. Man sitter virkelig komfortabelt og nyter måltidene enten alene eller med en gjest som kan sitte på ottomanen, som også kan flyttes med setekontrollen. Det var noen andre gjester i kabinen som satt i midten på “honey moon”-setene og satt fire personer og spiste sammen.
Besetningen la ut madrass, puter og fluffy teppe når det var tid for å sove. Alt i full størrelse og av høy kvalitet. Dessverre synes jeg det var altfor hardt, madrassen levde ikke opp til forventningene og var en skuffelse.
En annen negativ ting var mangelen på personvern. Det var mulig å løfte opp en vegg med fjernkontrollen, men setet var definitivt ikke privat nok etter min mening. Den som sitter på den første raden og løfter opp veggen sin, unngår å se andre, men resten av kabinen må leve med at det er litt gammeldags og ikke særlig privat. Flyet og setet er jo litt til årene kommet, og det merkes her.
Det skal sies med en gang at jeg gikk inn med høye forventninger til maten på denne flyvningen. Og hva gjorde Lufthansa? De overgikk likevel mine forventninger!
Man kan velge selv når man ønsker å spise. Jeg ba om maten umiddelbart, og cirka 20 minutter etter avgang begynte serveringen. Besetningen dekket opp et stort bord med hvit duk og ulike former for bestikk. Siden flyvningen startet i Tyskland, begynte jeg med en varm pretzel. Den var så god at jeg måtte be om påfyll umiddelbart.
Noen minutter senere rullet besetningen inn en klassisk serveringsvogn, lastet med kaviar og tilbehør som ristet brød, eggeplomme, løk osv. De skjev opp generøse porsjoner og sa “det er free flow, så bare si ifra hvis du vil ha mer”. Det smakte himmelsk. Tre porsjoner senere hadde jeg nesten klart å bli mett bare på kaviar og tilbehør!
Men jeg måtte fortsette kampen – neste rett var en lun blomkålsuppe med krutonger som også smakte utmerket.
En stund senere fikk jeg en kjøttbit med grønnsaker, der både smaken og konsistensen var fenomenal.
Nå var jeg selvfølgelig mett, så jeg ba besetningen vente litt med desserten og tok en espresso i mellomtiden.
Jeg hadde vanskelig for å bestemme meg for hvilken dessert jeg skulle velge, og besetningen foreslo at jeg skulle prøve alle tre, som alle var veldig gode.
Mellom måltidene ble det servert blant annet sushi eller miniburgere som også smakte godt.
Også på hjemreisen var maten topp, da spiste jeg en fantastisk wagyuburger.
Maten om bord var virkelig førsteklasses!
Når jeg gikk om bord, ble jeg møtt av et strålende og glad besetningsmedlem som sto klare med høye glass champagne og begynte umiddelbart å hjelpe meg med å plassere håndbagasjen min.
Personalet var virkelig til stede gjennom hele flyvningen. Vennlig og korrekt tysk service, der til og med sjefen for kabinen kom forbi et par ganger og spurte om det var noe jeg manglet.
Toalettene ble holdt rene gjennom hele flyvningen. Besetningen gikk inn etter hver gjest og sørget for renslighet. Dette flyet hadde vinduer på toalettet. Det er en benk som kan felles ned fra veggen og brukes som stellebord eller sitteplass. Her var det også Evian-vann i sprayboks, samt barberskum og barberhøvler for de modige/dumdristige som tør å barbere seg med et skarpt blad på et fly med potensiell turbulens og alt.
Underholdningssystemet får to stjerner fordi det var nærmest totalt ubrukelig. Jeg trodde at skjermen min var ødelagt fordi den var så dårlig, men det viste seg at alle skjermene var like dårlige. Fjernkontrollen (som føltes som en mobil fra 80-tallet) var treg, og systemet reagerte bare av og til på knappetrykk.
Utvalget av filmer og serier var mildt sagt middelmådig med kun noen få nyere titler.
Hodetelefonene var rene, hele og av god kvalitet. På hjemreisen fikk jeg hyggelige Bose QC-hodetelefoner.
Det positive var gratis wifi (via voucher), og jeg hadde dekning nesten hele veien over dammen.
👝 Amenity kit
Lufthansa pleide å ha et hardcase amenity kit i førsteklasse, men nå er det forskjellige myke Porsche design-etuier som gjelder. De har samme innhold, men ulikt design og farge. De er merket som “dame” og “herre”, men jeg forsto aldri hvorfor de var kjønnsbestemte siden innholdet ser ut til å være nøyaktig det samme.
Jeg kommer absolutt til å bruke disse kitene i fremtiden.
Innhold:
- Skohorn i bambus
- Tannkrem
- Peppermynte
- Bambustannbørste
- Sokker
- Ørepropper
- Søvnmaske
- Leppebalsam
- Hudkrem
- Hårkam
Artikkelen fortsetter under annonsen
Om uScore.no
- Visste du at alle privatpersoner i Norge har en egen kredittscore hos hvert kredittopplysningsbyrå?
- Visste du også at scoren din kan ha noe å si for hvordan du vurderes som kunde hos norske banker?
- uScore gir deg innsyn i egen kredittscore hos et av de største kredittopplysningebyråene i landet, samt at du får mulighet til å sammenligne deg med andre.
- Tjenesten er helt gratis.
KONKLUSJON
Lufthansa First Class 747
👍
Det beste
Mannskapet og maten var helt fantastiske. Lufthansa er best på bakken, men ikke i luften. Fremdeles best i luften er ANA First Class.
Total opplevelse
Annonse
Hit kan du fly med Lufthansa First Class
Når du leter etter bonusbilletter, er det viktig å vite hvor Star Alliance flyr. Ved hjelp av verktøyet FlightConnections kan du enkelt se hvor for eksempel Lufthansa flyr i First Class.
Her flyr Lufthansa First Class fra Frankfurt og München
Bangkok (BKK)
Bogota (BOG)
Boston (BOS)
Buenos Aires (EZE)
Chicago (ORD)
Hong Kong (HKG)
Johannesburg (JNB)
Los Angeles (LAX)
Mexico City (MEX)
Miami (MIA)
New York (JFK)
Newark (EWR)
San Francisco (SFO)
Sao Paulo (GRU)
Shanghai (PVG)
Singapore (SIN)
Tokyo (HND)
Washington (IAD)