Search
Close this search box.

SAS Diamond event 2023 oppsummering

Denne siden kan inneholde linker til våre partnere. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene.

SAS Diamond event 2023 uppsummering!
FOTO: Navid Ghannad.

Den 25. august 2023 sendte SAS ut invitasjoner per e-post til sine SAS Diamond- og Pandion-kunder:

We are happy to invite you, one of our most valued members, to an evening of conversation together with SAS executive board, CEO and EuroBonus, followed by mingle, finger food and drinks.

During the evening, CEO Anko van der Werff will share his vision for the future and you will be able to address questions to him and the rest of the team. In addition to that you will also meet Aron Backström, VP Product & Loyalty, who will elaborate on the latest news in the EuroBonus program. Theres Briger, Head of Onground Product and Peter Hyldig, Captain, will guide you through the evening.

Event date:
September 28, 2023

Place:
Färgfabriken, Stockholm

Program for the evening:
18:00: Check-in
18:15: Latest news and conversation followed by mingle, finger food and drinks
21:00: Evening ends

Cost:
2,000 EuroBonus points / person

RSVP:
This is a personal invitation for you and a guest of yours. Please confirm your attendance below, but no later than September 21, 2023. Kindly note there is a limited number of seats available on a first come, first served basis. Therefore, we recommend signing up as soon as possible, as these events normally fill up quickly.

Tekst&Bilde: Navid Ghannad.

Redigering: Marcus Fritz. Innholdet er fra arrangementet i Stockholm.

Samme type arrangement vil bli holdt i Oslo og København senere i løpet av høsten 2023.

FOTO: Navid Ghannad.

Fra Anko van der Werff (CEO SAS)

Anko begynte arrangementet med å dele at kveldens arrangement ble booket på rekordkorte 29 minutter.

Han ga oss også en liten situasjonsrapport:

  • På grunn av den pågående krigen er noen selskaper mer forsiktige med reiseaktiviteten. De økte rentene har også ført til at noen selskaper prøver å holde kostnadene nede. Den svake kronen påvirker SAS negativt; hver krone endring i dollarkursen medfører en pluss eller minus en milliard for SAS.
  • For øyeblikket er drivstoffprisene høyere enn noensinne, med unntak av en kort periode i februar 2022. Dette er spesielt utfordrende for SAS, som befinner seg i Chapter 11 og ikke kan sikre drivstoffprisen.
  • SAS har også vært nødt til å leie inn en betydelig mengde fly, noe som har påvirket deres lønnsomhet. Dette har vært strategisk viktig for å beholde attraktive tidspunkter for landing og avgang på visse flyplasser.
  • August 2023 har vært den beste måneden for SAS på åtte år når det gjelder antall reisende.
  • Anko fortalte at svenskene noen ganger er for ydmyke til å skryte, men EuroBonus har faktisk vunnet “Best Elite Award”. Dessuten har SAS klart å heve standarden til å bli et 5-stjerners flyselskap, til tross for utfordringene. SAS-appen har også blitt belønnet med to priser for å være den beste appen. Det vil også bli introdusert nye funksjoner i appen, inkludert muligheten til å følge med på ombordstigningsprosessen og motta oppdateringer om flyet er forsinket direkte i låst skjermbilde.
FOTO: Navid Ghannad.

Fra Aron Bäckström (Vice President EuroBonus)

  • Informerte om flere gjennomførte endringer. Diamantmedlemmer kan nå kostnadsfritt ombooke til avgang tidligere eller senere samme dag.
  • De har også økt tilgjengeligheten for bonusreiser i tråd med etterspørselen. Faktum er at 70% av alle bonusreiser tidligere ble kansellert, noe som ikke var holdbart. SAS streber etter en balansert modell for avbestillinger som ikke påvirker lommeboken for mye, samtidig som den motvirker unødvendige bestillinger. Dette har resultert i en økning i tilgjengelige bonusplasser til 110 000.
  • Det ble også nevnt at SAS for øyeblikket diskuterer med Swedavia om å åpne flere lounger, noe som er en kommende satsing.
  • En annen viktig oppdatering er at fra og med 3. oktober vil Gull- og Diamantmedlemmer tilhøre gruppe 1 ved ombordstigning, mens Plus-medlemmer må vente til gruppe 2. Dette er blitt testet en stund og vil nå bli implementert fra 3. oktober.
  • SAS har lykkes med å redusere svartiden for kundeservice. For Diamantmedlemmer vil de tildele de beste kundeserviceagentene for å forbedre tjenesten (Eliten som Aaron kalte dem).
  • SAS lanserer også et nytt konsept for lettere snacks. Alle som var i rommet under eventen fikk muligheten til å prøve og stemme på sin favoritt snack. 

Q&A-sessionen

  • Spørsmål 1: Hvorfor sluttet SAS å fly til Kalmar? Hva skjedde?

    Svar: Kalmar-ruten fungerte ikke på grunn av for lite kundegrunnlag. Mange reisende velger nå tog til København. Lønnsomheten på denne ruten var en utfordring, og SAS har lenge kjempet for å opprettholde den.

  • Spørsmål 2: Hvorfor er erstatningskjemaene så kompliserte og begrenset til bare tre alternativer (misset fly, forsinket fly, innstilt fly)? Kan flere alternativer legges til?

    Svar: Vi skal vurdere dette og vurdere å inkludere flere alternativer for å forbedre brukervennligheten.

  • Spørsmål 3: Det er flott at Diamantmedlemmer kan endre bestillinger, men kan vi gjøre det via appen som United? Vi vil unngå å gå til flyplassen.

    Svar: Vi er enige og forstår viktigheten av å gjøre bestillingsprosessen enklere gjennom appen. Dette er høyt på vår prioriteringsliste for forbedringer.

  • Spørsmål 4: Hvorfor får vi ikke fungerende internett? Selv på fly som er utstyrt med internett, fungerer det ikke.

    Svar: Dette er noe hele flybransjen sliter med. Panasonic har problemer, og det samme gjelder GOGO, som for øyeblikket ikke fungerer. Vi ser på Musk’s Starlink som andre selskaper har implementert, og vil se hvordan det går med dem før vi tar noen beslutninger. Vi jobber hardt for å finne en løsning.

  • Spørsmål 5: Vil det være en Lifetime Diamond-status?

    Svar: Vi har hatt folk som har hatt diamantstatus i mange år, så spørsmålet er aktuelt. Vi undersøker dette og kostnadene knyttet til det, da det er et stort forpliktelse. Innen noen måneder vil vi kunne svare ja eller nei.

  • Spørsmål 6: Hva skjer med Singapore Airlines? Er det et nytt avtale på gang?

    Svar: Vi har forsøkt å forhandle flere ganger, men det kreves to for å danse. Vi er ikke enige om pris, volum, osv. Alle markeder er ikke like. Det er demografiske forskjeller som gjør at noen flyselskaper kan være mer kresne. Vi håper på en ny avtale, men det vil ta tid.

  • Spørsmål 7: Hvordan tar dere vare på deres ansatte?

    Svar: Å jobbe for et flyselskap har alltid vært attraktivt. Vi ville ikke ha blitt et 5-stjerners flyselskap hvis vi ikke hadde hatt fantastisk personale som trives. HR gjennomførte en omfattende undersøkelse, og vi scoret høyt. Anko har presentert dette stolt for andre flyselskapsledere. Men vi har også noen lavere tall, for eksempel når det gjelder om de vil anbefale andre å jobbe i SAS (mistenker at det er NPS-verdien).

  • Spørsmål 8: Hvorfor kan man ikke kjøpe oppgraderinger til fast pris?

    Svar: Denne funksjonen vil være tilgjengelig snart. I stedet for å by, kan du også kjøpe oppgradering til en fast pris.

  • Spørsmål 9: Jeg ønsker å få kaviar tilbake (ingen respons), men mitt spørsmål er hvorfor Lufthansa og andre lykkes der vi ikke lykkes.

    Svar: Vi har høyere kostnader i drivstoff, lengre flytid på grunn av vår geografiske beliggenhet (til Asia, for eksempel), men fremfor alt gjorde vi feilen med å la personalet gå under Covid-19, og det er det som nå gjør at vi ikke kommer tilbake til vanlige nivåer med eget personale. Dette er grunnen til at vi leaser så mye, noe som koster penger. Selskapene som beholdt personalet sitt under Covid, har kunnet komme seg tilbake mye raskere. Dessuten påvirker den svake kronen oss sterkt for øyeblikket.

FOTO: Navid Ghannad.

Mingling

Deretter var Q&A-seansen over, og vi gikk ned for å spise og mingle.

Jeg fikk en prat med sjefen for produkt og tjenester om bord, Alexander Lund.

Han fortalte at SAS byttet catering i desember 2022, og snart vil pirogene være helt borte. De har litt igjen på lageret. I stedet vil de introdusere fine og friske smørbrød til Plus-klassen, og det var det vi fikk smake på (se bilder).

Alexander nevnte at de ser på muligheten for at passasjerene kan forhåndsbestille maten sin, delvis for å redusere matsvinn (det kastes mye), men også for å unngå at favorittretten er utsolgt når de kommer lenger bak i kabinen. Forhåpentligvis vil man også kunne legge inn matpreferanser i profilen sin og etter hvert kunne avvise maten om bord. De ser også på mulighetene for å gi insentiver til for eksempel de som skal sove gjennom hele flyturen fra østkysten av USA, slik at de kan forhåndsvarsle det og ikke laste på for mye mat og i stedet få noen EuroBonus-poeng.

Jeg hadde også en prat med Aaron Backström, visepresident og ansvarlig for produkt og lojalitet, og spurte om tilgjengeligheten til Bangkok. Han fortalte at den ruten har gått over forventningene, og det er derfor en konstant kamp om hvor mange seter som skal være for inntekt og hvor mange som skal tildeles EuroBonus. Men han håper at det vil bli tilgjengelig flere seter etter hvert.

Litt flere bilder fra kvelden!

Stort takk til skribent: Navid Ghannad

Få med det siste tips!

Abonnér på vårt nyhetsbrev!

Flere nyheter?

Eurobonusguiden på instagram

 

Nysgjerrig på hvordan du kan holde deg oppdatert med aller siste nytt?
Bli også med Facebook gruppen for Eurobonusjegere hvor vi deler tips og triks.
Dersom du har noen gode tips selv – del de gjerne så vi sammen kan sørge for maksimal bonusopptjening. 

Innlegget kan inneholde lenker til tjenester hvor Eurobonusguiden.no mottar provisjon eller kompensasjon.
Dette er kostnadsfritt for deg som leser da det er tilbyder som evnt. vil betale kompensasjon for innlegget.
Provisjonen/kompensasjonen hjelper oss for kostnader til domene, serverkostnader og andre driftskostnader som er forbundet med denne siden.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste tips om bonusopptjening!